Tradicinis projektas „Pažinkime savo kraštą“ – Merkinė senovėje ir kovose už Lietuvos laisvę

Birželio 1-ąją, paskutinės mokslo metų savaitės trečiadienį, II ir III gimnazijos klasių mokiniai, lydimi istorijos mokytojos Ramutės Volkuvienės ir socialinės pedagogės Gintarės Savukynaitės, išsiruošė į Merkinę. Tikslas – aplankyti ypatingą Dzūkijos miestelį, susipažinti su jo istorija bei pagrindiniais lankomais objektais.

Kaip žinia, Merkinė atlieka ypatingą vaidmenį tiek ATR, tiek Lietuvos, tiek Dzūkijos istorijoje. Kaip kad pasakojo mus pasitikęs gidas, čia ne kartą įvairių tikslų vedami lankėsi žymūs valdovai: Jogaila, Vytautas Didysis, Žygimantas Augustas, Vladislavas Vaza, Petras I. Kadaise buvusi viena iš svarbiausių vietovių visoje Pietų Lietuvoje, Merkinė ir šiandien turi kuo nustebinti, sudominti atvykusius. Mums buvo parodytas pastatas, kuriame mirė ATR valdovas Vladislavas Vaza, kurio meilės istorija pasirodo esanti gana glaudžiai susijusi su šia vietove: čia valdovas turėjo mylimąją, dažnai lankėsi, todėl nenuostabu, kad būtent čia jis ir užbaigė savo gyvenimą. Kiek papasakojęs apie svarbų Merkinės vaidmenį praeityje, gidas parodė mums ant XVI a. Rotušės pamatų pastatyto muziejaus, kadaise atlikusio cerkvės paskirtį, kolekciją. Čia turėjome galimybę pamatyti, kaip Merkinė vystėsi nuo pat seniausių laikų, kaip ją pakeitė besikeičiančios santvarkos. Tuomet, kaitinant saulei, leidomės akmenimis grįstomis gatvelėmis ir susidomėję žvalgėmės aplinkui: aplankėme gotikinę Šv. Mergelės Marijos Ėmimo Į Dangų bažnyčią, užkopėme į piliakalnį, ant kurio pats Jogaila neva pasirašė dokumentą, suteikiantį privilegijas Vilniaus miestui. Praėję rašytojo V. Krėvės vardu pavadintą gimnaziją, užsukome į Memorialą sovietinio teroro aukoms atminti, dabar virtusį kryžių kalneliu, kuris mena siaubingus laikus, kai stribai šioje vietoje nužudė ir pakasė daugybę partizanų.

Galiausiai susipažinome su geografiniais Merkinės pranašumais: upių sankirtomis, miškais, laivyba, prekyba, akvakultūra. Aplankytų objektų sąrašą papildė ir bene ryškiausias šiuolaikinės Merkinės atradimas – apžvalgos bokštas. Drąsiausi lipo iki paties viršaus ir turėjo galimybę pamatyti nuostabų Dzūkijos peizažą, atsiveriantį iš svaiginančio aukščio žvelgiant žemyn. Ekskursiją pabaigėme aplankydami A. Ramanausko-Vanago bendražygį, Lietuvos laisvės kovų dalyvį Juozą Jakavonį-Tigrą. Sužavėti nuostabioje vietoje užslėptos tradicinio lietuvių kaimo sodybos ir atsigaivinę šulinio vandeniu įdėmiai klausėmės partizano pasakojimų apie itin ryškų laikotarpį mūsų istorijoje, bandėme įsivaizduoti, kiek daug patyrė 92 metų sulaukęs senolis, draugiškai besidalijantis savo išgyvenimais. Jis mums parodė partizanų bunkerį, sukauptų nuotraukų ir apdovanojimų kolekciją, noriai atsakinėjo į užduodamus klausimus, o atsisveikindamas pavaišino džiovintais obuoliais, dėkodamas už tai, jog domimės ir atvykstame. Ir kaipgi neatvyksi, kai toks unikalus žmogus, tarytum iš istorijos vadovėlio išniręs, pasakoja tai, kas įkvepia susimąstyti apie patriotiškumą, meilę tėvynei, pasiaukojimą dėl jos.

Jei prieš išvykdami ir nemanėme, jog Merkinė tokia turtinga savo istorija, tai ši nuomonė kardinaliai pasikeitė. Tai itin ypatinga vietovė, žavinti ne tik gamta, bet ir savo istorija, o smagiausia tai, jog tiek daug įdomaus istorinio ir kultūrinio paveldo galima atrasti visai šalia Alytaus. Už suorganizuotą kelionę nuoširdžiai dėkojame istorijos mokytojai Ramutei Volkuvienei.