Kaip atpažinti melagienas, mokome vieni kitus

„Žinojimas išlaisvina“ – tokia ir panašios frazės apie žinias, žingeidumą atspindi visų laikų  žmonių, siekiančių valdyti savo likimą, kurti savo ir aplinkinių gerovę, pasaulėžiūrą. Tačiau šiandieninė visuomenė taip apipinta įvairios informacijos, kad neišvengia grėsmės joje pasiklysti. Visai neseniai  atsiradusi melagienų (angl. „Fake news“) sąvoka įvardija šių dienų visuomenės stigmas – kritinio mąstymo trūkumą apdorojant informacijos srautus.

Mūsų gimnazijos Knyg(i)ų klubas klasių valandėlių metu organizavo užsiėmimus apie melagienas. Tai Erasmus+ projekto „Media Smart Citizens of future” pirmojo mobilumo „Fake News Fighters“ sklaida mūsų gimnazijoje.

Knyg(i)ų klubo narės Ugnė Gudaitytė, Taja Tamkevičiūtė, Erika Peleckaitė, Ugnė Sabaliauskaitė ir Erasmus+ projekto „Media Smart Citizens of future” pirmojo mobilumo „Fake News Fighters“ dalyvės Smiltė Vaitkevičiūtė ir Ineta Kundrotaitė parengė pristatymą apie tai, kad melagienos egzistuoja jau labai seniai, pateikė rimtų ir juoką keliančių melagienų pavyzdžių, patarė, kaip atpažinti melagienas, dalijosi patirtimi, kad renkant medžiagą keblumų iškilo pačioms (atpažinti, ar tai melagiena, ar konkretaus laikotarpio aktualija, dabar skambanti neįtikėtinai). Labai smagu, kad, įsibėgėjus projektui, prie komandos prisijungė būrys merginų, padėjusių skleisti žinią apie melagienų pavojus.

Klausydami pranešimo apie melagienas, dalyvaudami Kahoot viktorinoje, užsiėmimų dalyviai turėjo galimybę pasitikrinti supratimą apie melagienas, sužinoti jų ištakų istoriją, o organizatorės pagilino kritinio mąstymo, medžiagos kaupimo, rūšiavimo ir pateikimo, viešojo kalbėjimo įgūdžius. Įgytomis patirtimis merginos dalijosi Knyg(i)ų klubo popietėje ir savo refleksijas užrašė.

Ugnė Gudaitytė

Melagienos išties nebuvo tokia tema, apie kurią prieš ruošdama ir vykdydama šį pristatymą daug išmaniau. Žinojau elementarius dalykus, žodžio reikšmę ir panašiai. Tad medžiagos rengimas  man padėjo įsigilinti į jų prasmę, įgyti svarbių žinių, kurios, tikiuosi, man labai pravers. Ši patirtis buvo smagi: radau juoką keliančių melagienų atvejų istorijoje, stebėjau, kaip mokiniams juoką kėlė melagienų pavyzdžiai, slypintys socialiniuose tinkluose, žinių portaluose. Su kolegėmis dirbdama taip pat jaučiausi atsipalaidavusi, buvo malonu pasidalinti nuomonėmis. Visas pristatymo procesas padėjo ugdyti viešojo kalbėjimo įgūdžius. Apskritai džiaugiuosi šia patirtimi, kaip paskutine šiais  mokymosi metais gimnazijoje.

Erika Peleckaitė

Mano įspūdžiai apie projektą labai geri: teko pagilinti žinias apie melagienas, ką tai reiškia ir kaip jas atpažinti. Labai vertinga tai žinoti ypač dabar, kaip jų yra daug. Mano draugė taip pat sakė, kad projektas įdomus ir vertingas ir kad buvo smagu pristatyti informaciją,  pasipraktikuoti  prieš didelę auditoriją, sužinoti kažko naujo.

Taja Tamkevičiūtė

Man šis projektas  patiko. Rengiant pristatymų skaidres buvo smagiausia ieškoti melagienų pavyzdžių, kurių dalis buvo labai juokingi. Taip pat patiko pristatyti, o vėliau ir sulaukti plojimų ir komplimentų iš mokytojų bei mokinių, kurie klausė šios paskaitos (tai buvo ženklas, jog mūsų projektas kitiems taip pat buvo įdomus ir naudingas). Kalbant apie projekto suteiktus pliusus man, kaip projekto dalyvei, tai jis padėjo patobulinti savo viešojo kalbėjimo įgūdžius bei leido sužinoti daugiau apie melagienas (juk dabar ši tema yra labai aktuali!). Tad man buvo didžiulė garbė būti šio projekto dalimi ir iniciatore, kuris nebūtų pavykęs be kitų dalyvių bei, žinoma, mūsų Knyg(i)ų klubo vadovės pagalbos. Tikiuosi, jog Knyg(i)ų klubas ateity įgyvendins dar vieną panašų projektą.

Ineta Kundrotaitė

Projekto „Fake news” metu lavinau savo viešojo kalbėjimo įgūdžius, mokiausi atpažinti melagienas internete bei to mokiau kitus mokyklos bendruomenės narius. Buvo įdomu dirbti, kadangi kolegės buvo labai draugiškos, todėl ne tik daug sužinojau apie melagienas, bet ir smagiai praleidau laiką.

Smiltė Vaitkevičiūtė

Šio projekto metu įgijau daug įvairios patirties: viešojo kalbėjimo, laiko planavimo, darbo grupėje, informacinių technologijų panaudojimo bei pritaikymo. Esu labai laiminga, kad nusprendžiau prisijungti prie šios veiklos ir gerai praleidau laiką.

Ugnė Sabaliauskaitė

Šis projektas man suteikė galimybę sužinoti, kokios yra melagienos ir koks jų tikslas, kaip jos veikia bei kokią įtaką daro mums, taip pat turėjau puikią galimybę mokytis laisvai kalbėti prieš klases ir lavinti savo viešosios kalbos įgūdžius. Buvo smagu ir linksma dalyvauti šiame projekte.

Miglė Jakaitė

Šio projekto metu patobulinau savo viešojo kalbėjimo įgūdžius, bendradarbiavimo grupėje gebėjimus ir pagilinau žinias apie melagienas. Projektas buvo įdomus, informatyvus. Džiaugiuosi, kad įgytas žinias galėsiu pritaikyti savo gyvenime, kai naršysiu internete. Būsiu akylesnė ir pastabesnė melagienoms.

Evelina Gecevičiūtė

Nors prisijungiau į projektą jam jau gerokai įpusėjus, sužinojau daug naujos ir įdomios informacijos apie melagienas. Taip pat užmezgiau daugiau naujų pažinčių ir draugysčių.

Viltė Maselskaitė

Prie šio projekto prisijungiau jam jau įsibėgėjus, todėl iš komandos draugių turėjau greitai viską išmokti. Pasakodama apie melagienas kitiems pati įsigilinau į šios problemos svarbą ir reikšmę, patobulinau viešojo kalbėjimo bei bendravimo su auditorija sugebėjimus. Buvo įdomu pamatyti, kaip elgiasi ir bendrauja kitos klasės ir taip geriau pažinti savo mokyklą.

Knyg(i)ų klubo vadovė Santa Marcinkevičiūtė