Demokratijos žinių konkursas

Š. m. gegužės 14 dieną (šeštadienį) man teko garbė sudalyvauti pirmąkart rengto Demokratijos žinių konkurso, skirto 9-12 kl. mokiniams, finale, vykusiame Lietuvos Respublikos Seime. Jame rungėsi 60 geriausiai I-ajame konkurso etape pasirodžiusių moksleivių iš visos Lietuvos.

Prieš pradedant dalintis įspūdžiais iš Demokratijos žinių konkurso finalo, pirmiausiai derėtų daugiau papasakoti apie jo pirmąjį turą. Jis vyko gegužės 3 dieną nuotoliniu būdu. Šio etapo esmė buvo atsakyti į kuo daugiau uždaro tipo klausimų iš 30 ir tai padaryti reikėjo kuo greičiau. Šiais metais norint įveikti I-ąjį turą reikėjo įveikti bent 22 klausimus. Pati surinkau 23 taškus (vienas teisingai atsakytas klausimas buvo vertas 1 taško). Tad po poros dienų jau galėjau džiaugtis į elektroninį paštą gautu laišku, kviečiančiu į finalinį Demokratijos žinių konkurso renginį.

Neilgai trukus atėjo ir mano laukta gegužės 14-oji, Steigiamojo Seimo pirmojo posėdžio išvakarių, Romo Kalantos susideginimo bei Demokratijos žinių konkurso finalo diena. Pati kelionė į Seimą praėjo sklandžiai. Atvykusi į patį Lietuvos parlamentą, konkurso organizatorių buvau palydėta į renginio vietą. Joje man teko užsiregistruoti, išsitraukti lapelius su savo frakcija, komitetu bei konkrečiomis pareigomis jame, reikalingų Seimo darbo simuliacijai atlikti (be šios konkurso užduoties, dar buvo ir testas). Ir tądien tapau Artūru Žukausku Nr. 2 – priklausiau Laisvės frakcijai bei pirmininkavau Švietimo ir mokslo komitetui.  

Po registracijos prasidėjo Demokratijos žinių konkurso atidarymo ceremonija, kurios metu kalbėjo tokie žmonės kaip LR Seimo Pirmininkės pavaduotojas Paulius Saudargas bei Seimo kancleris Modestas Gelbūda. Taip pat mes, dalyviai, išgirdome ir pačios LR Seimo Pirmininkės Viktorijos Čmilytės-Nielsen video sveikinimą.

Ceremonijai pasibaigus išskubėjome į legendinę Kovo 11-osios salę, kurioje sprendėme 20 klausimų testą. Šiame etape jis apėmė tokias pat temas kaip ir pirmajame. Jos buvo susijusios su Lietuvos valstybės istorija, mūsų šalies parlamento struktūra, praeitimi, jame vykstančio valdymo ypatumais ir pan. Nors testas, bent jau man asmeniškai, nebuvo itin sudėtingas, tačiau jame pasitaikė ir keletas gana suktų klausimų.

Pertraukos metu buvo galima pasivaikščioti po pačius Seimo rūmus, daugiau pabendrauti su kitais Demokratijos žinių konkurso finalo dalyviais bei paskanauti koridoriuje buvusiame bufete pateiktų kruasanų ir atsigaivinti gardžiomis sultimis. Šios nemenkos pauzės metu taip pat turėjome galimybę pasistiprinti pietumis vienoje Seimo rūmuose esančioje valgykloje.

Tačiau nereikia pamiršti, jog poilsis yra skirtas tam, kad atgautume jėgas, kurios mums leistų be didesnio nuovargio imtis kitų darbų. Kone svarbiausias iš jų buvo Seimo darbo simuliacija, kuri lėmė pusę viso mūsų įvertinimo. Tiesa, tam tikrose situacijose buvo galima užsidirbti ir papildomų taškų. Simuliacijos metu stengėmės, jog mūsų pačių svarstomas įstatymo projektas dėl asmenvardžių rašybos dokumentuose pasiektų priėmimo stadiją.

Pirmiausiai vyko vakarinis Seimo posėdis, kuriame vyko Asmens vardo ir pavardės rašymo dokumentuose įstatymo projekto pateikimo etapas. Šiame posėdyje buvo ne tik pristatytas  projektas, bet ir pasisakyta dėl motyvų, paskirti pagrindinis (juo tapo Teisės ir teisėtvarkos komitetas) bei papildomi (Kultūros, Žmogaus teisių, Valstybės valdymo ir savivaldybių, Švietimo ir mokslo bei Užsienio reikalų) komitetai. Priimtas sprendimas dėl projekto svarstymo ypatingos skubos tvarka.

Tada mūsų visų laukė frakcijų posėdžiai, kuriuose rinkome pirmųjų seniūnus bei teikėme  pasiūlymus dėl tam tikrų korekcijų Asmens vardo ir pavardės rašymo dokumentuose įstatymo projekte. Kaip pavyzdį galėčiau pateikti mano atstovautos Laisvės frakcijos narių teiktą siūlymą keisti įstatymo įsigaliojimo datą iš 2022 metų gegužės 14 dienos į ateinančių metų sausio 1-ąją.

Finišavus frakcijų posėdžiams išaušo laikas komitetų darbui. Šių posėdžių metu teko rinkti komiteto išvadų rengėją bei priimti sprendimus dėl frakcijų teiktų pasiūlymų (buvo galima jiems pritarti arba ne, arba išvis jų nesvarstyti). Man, kaip Švietimo ir mokslo komiteto pirmininkei, pasitaikė tam tikrų smagių ir įdomių nutikimų. Vienas iš jų buvo tas, jog mes nusprendėme nesvarstyti nė vieno pasiūlymo (jie tiesiog nepalietė mūsų komiteto atstovaujamos srities). Taip pat šio posėdžio metu mane kankino šioks toks jaudulys bei nerimas (juk užėmiau labai rimtas pareigas, kurias norėjosi kuo geriau atlikti). Taičiau, nepaisant to, posėdis praėjo visai neblogai ir mūsų komitetas nusprendė įstatymo projektui nepritarti.

Vakarinis Seimo posėdis prasidėjo svarstymo stadija, kuri neapsiėjo be komitetų išvadų ir balsavimo rezultatų pristatymo, tarp Seimo narių vykusios įnirtingos diskusijos bei įžvalgių, argumentuotų pasisakymų. Priėjus priėmimo etapą, buvo pastraipsniui priminėjami įstatymo projekto straipsniai ir apsvarstomi frakcijų pasiūlymai ir, žinoma, dėl jų balsuojama. Taip pat keletas parlamentarų išreiškė savo motyvus dėl viso projekto. Ir tada įvyko viso šio mūsų, kaip vienos dienos Seimo narių, sunkaus triūso kulminacija – balsavimas dėl Asmens vardo ir pavardės rašymo dokumentuose įstatymo projekto priėmimo. Ir jis buvo……PRIIMTAS!!! (aš, kaip „laisvietė“, juk privalėjau tuo džiaugtis, nes mums buvo rekomenduojama visos simuliacijos metu formuoti savo pažiūras pagal gautą frakciją).

Iškart po simuliacijos turėjome ekskursiją po Seimo rūmus su gidu. Jos metu pasivaikščiojome po Seimo rūmus, pamatėme dabartinių Seimo posėdžių salę, aplankėme Konstitucijos salę. Joje išvydome knygą, kurioje galima atrasti Lietuvos stojimo į Europos Sąjungą sutartį. Taip pat mums buvo parodytos vietos, kuriose dažnai žurrnalistai ima interviu net ir iš pačios LR Seimo Pirmininkės. Tačiau vien pasivaikščiojimais ekskursijos metu neapsiribojome, kadangi jos metu išgirdome įdomių detalių apie LR Seimo narių darbo užkulisius bei mūsų šalies parlamento ir jo rūmų istoriją.

O tada atėjo metas uždėti vyšnaitę ant Demokratijos žinių konkurso finalo torto –apdovanoti jo dalyvius. Kiekvienas iš jų gavo LR Seimo suvenyrų, kuriuos sudarė įvairūs leidiniai apie mūsų valstybės parlamentą, knygų skirtukai ir gertuvė-termosas (net neįsivaizduoju, kaip reikėtų pastarąjį prizą tiksliai pavadinti). O tuo tarpu aš, kaip viena iš 32 geriausiai finale pasirodžių moksleivių, dar ir laimėjau kelionę į Europos Parlamentą. Ją mums padovanojo lietuviai europarlamentarai – Aušra Maldeikienė, Petras Auštrevičius, Vilija Blinkevičiūtė, Juozas Olekas, Liudas Mažylis, Rasa Juknevičienė bei Andrius Kubilius.

Taigi, man yra labai džiugu, jog pavyko padalyvauti Demokratijos žinių konkurse, kurio metu ne tik daugiau sužinojau apie demokratiją, Lietuvos istoriją, LR Seimą bei pasijutau Seimo nare, bet ir sutikau daug politika besidominčių moksleivių, smagiai praleidau laiką ir atstovavau savo mokyklai. Taip pat norėčiau padėkoti Alyaus jaunimo centro Jaunųjų žurnalistų kursų mokytojai Rūtai Jasionienei bei savo istorijos mokytojai Giedrei Škarnulienei už pasiūlymą išmėginti savo jėgas šiame puikiame konkurse. Atskiro padėkos žodžio nusipelnė ir mano aplinkos žmonės, kurie mane visokeriopai palaikė tada, kai ruošiausi ir dalyvavau Demokratijos žinių konkurse. 

Taja Tamkevičiūtė II a klasės mokinė