Mokyklos diena ir pirmokų krikštynos – bendrystės, kūrybos ir tradicijų puoselėjimo šventė

Spalio 31 dieną Alytaus Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazijoje vyko tradicinė nepamokinės veiklos diena „Mokyklos diena ir pirmokų krikštynos“. Šią dieną  kūrybiškumo, bendrystės ir geros nuotaikos patirtys skleidėsi ne tik klasėse ir įvairiose gimnazijos erdvėse, bet ir už jos ribų – mokiniai dalyvavo teatro edukacijose, sportinėse rungtyse, stebėjo prasmingus kino filmus, klausėsi paskaitos ir diskutavo, aplankė Alytaus miesto istorinius objektus, o pirmokai, įveikę žaidimo-viktorinos „Kelias į Vanagyną“ išbandymus, buvo iškilmingai „pakrikštyti“ ir tapo visateisiais Vanagyno bendruomenės nariais.

Tradicinis renginys „Mokyklos diena ir pirmokų krikštynos“, anot renginio  kuratorės, pavaduotojos ugdymui Danutės Dragūnienės, vykdomas pamokų metu ir  yra skirtas gimnazijos tradicijų puoselėjimui, bendruomenės tapatumo su gimnazija jausmo stiprinimui ir bendrųjų kompetencijų ugdymui. Renginio tikslai – kurti emocinę aplinką, kuri padėtų mokiniams ugdytis priklausymo gimnazijos bendruomenei jausmą, skatinti mokinius domėtis gimnazijos istorija, vykdoma veikla, sudaryti sąlygas mokiniams kurti, improvizuoti, ugdyti mokinių vaizduotę, kūrybiškumą, atsakingumą, gebėjimą bendradarbiauti, ugdyti mokinių karjeros kompetencijas, būtinas sėkmingam mokymosi krypties, profesijos ar darbinės veiklos pasirinkimui.

Tradiciškai veiklas gimnazijoje savo sveikinimais ir palinkėjimais pradėjo gimnazijos direktorius Virginijus Skroblas ir Mokinių tarybos pirmininkas Orestas Nastulevičius. Direktorius V. Skroblas sakė, kad sunku net įsivaizduoti, kokios didelės įtakos Alytaus miesto ir šalies istorijai turėjo Alytaus gimnazija, kurios tradicijų ir istorijos paveldėtoja yra Alytaus Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazija, todėl galime pagrįstai didžiuotis savo turtinga istorija ir pasiekimų rezultatais. Linkėdamas gražių šios dienos akimirkų ir patirčių, direktorius kvietė mokinius artėjančias atostogas praleisti prasmingai, bendraujant su artimaisiais ir draugais. Mokinių tarybos pirmininkas O. Nastulevičius priminė seną tiesą, kad mokykla yra daugiau nei pamokos, pažymiai ar kontroliniai – čia auga ieškantys savo kelio žmonės, kuriems padeda visa mokyklos bendruomenė. Orestas linkėjo visada prisiminti, kad mūsų bendruomenė yra stipri, kad kiekvienas mokinys čia ras ne tik žinių, bet ir įkvėpimo.

Įkvėpimo semtis į savo paskaitą „Algoritminis prekiavimas kriptovaliutomis“ trečiokus pakvietė buvęs mūsų gimnazijos mokinys, Edinburgo universiteto alumnas, dabar vyresnysis programuotojas algoritminio prekiavimo srityje Ignas Žilinskas. Savo pasakojimą argumentuodamas kasdienybės, mokslinių tyrimų ir savo darbinės patirties  pavyzdžiais, I. Žilinskas skatino mokinius patikėti, kad bet kokias technologijas vis dėlto valdo žmogaus protas. Pasidalinęs savo prisiminimais iš mokyklos gyvenimo, lektorius mokiniams linkėjo suvokti, kad visa veikla, dalykai, kurių išmokstama mokykloje, kad ir atrodytų bereikšmiai, anksčiau ar vėliau įgauna prasmę. Primindamas, koks dabar pasaulis susiskaldęs, I. Žilinskas pabrėžė, kad jaunų žmonių, dabarties ir ateities kartos užduotis jį subalansuoti. O tai padaryti gali protingi žmonės.

Jauniems žmonėms įkvėpimu tampa ne tik asmeninės sėkmės istorijos, bet įvairiausių žanrų patirtys. Viena iš jų – kino magija, sukurianti galimybes į sudėtingas žmonių, o greičiausiai asmenines patirtis pažvelgti tarsi iš šalies, suvokiant, kad stiprūs gyvenimiški sukrėtimai ištinka daugelį, ir leidžianti saugiai reflektuojant semtis gyvenimiškos patirties. Ketvirtų klasių mokiniai stebėjo,  kaip dokumentiniame filme „Rose Namajunas: aš esu čempionė“ atskleidžiama žmogaus vidinė stiprybė, vertybės, tapatybės paieškos ir sėkmės prasmė. Mokiniai buvo kviečiami svarstyti, ką reiškia būti čempionu ne tik sporte, bet ir gyvenime, kaip žmogus išmoksta nugalėti savo silpnybes, abejones, baimes. Antrokams buvo organizuota Kultūros paso edukacija kino teatre – jie žiūrėjo jautrų  filmą „Aš niekada neverkiu“. Tai brandos istorija apie paauglės kelionę į Airiją, tampančią netekties, gebėjimo savarankiškai spręsti gyvenimiškas ir šeimos santykių problemas odisėja . Po peržiūros mokiniai reflektavo apie atsakomybę, gebėjimą priimti pokyčius, emocijų raišką ir empatiją – vertybes, kurios padeda augti brandžioms, gyvenimui pasirengusioms asmenybėms.

Asmenybės brandai labai svarbus gebėjimas įvairias gyvenimo situacijas vertinti, o ir spręsti  kūrybiškai. Atskleisti savo kūrybiškumą, vaizduotę, gebėjimą bendradarbiauti trečių klasių mokiniai galėjo dalyvaudami Alytaus miesto teatre. Čia jiems buvo organizuotos net dvi Kultūros paso edukacijos: „Aktorinis meistriškumas“ ir „Scenos kalbos treniruotė“, kurias vedė Alytaus miesto teatro direktorė, aktorė ir režisierė Inesa Pilvelytė ir  Alytaus miesto teatro aktoriai Tomas Pukys ir Eugenijus Rakauskas. Lektorių organizuotose kūrybinėse dirbtuvėse mokiniai buvo supažindinti su sceninio kalbėjimo ypatybėmis, atliko balso, artikuliacijos lavinimo, judesio pratimus, kurdami istorijas ir improvizuodami mokėsi suprasti save, pajusti savo balso galimybes, išlaisvinti kūrybiškumą, tobulinti savirefleksiją.

Visavertės asmenybės ugdymosi prielaidos yra ne tik kūrybinis ir intelektinis ugdymas, bet ir sveikos gyvensenos įpročių formavimas. Šie įpročiai formuojasi  sportuojant ir laikantis aktyvaus dienotvarkės ritmo, judėjimo. Tad II–IV klasių gimnazistai gavo progą pasivaržyti sportinėse rungtynėse. II klasių mokiniai varžėsi mesdami baudas, o nugalėtojais tapo II a klasės baudų metikai. III ir IV klasių mokiniai dalyvavo komandinio tinklinio varžybose. III klasių varžybų nugalėtojai – III e klasės komanda, o IV klasių – IV d klasės tinklinio žaidėjai. Nepabūgę lietingo oro, III klasių mokiniai leidosi į žygį „Pėsčiomis po Alytų – surask, papasakok, nusifotografuok“. Mokiniai aplankė įprastus kasdienybės objektus (Senamiesčio skverą, Šv. Angelų Sargų bažnyčią, Žaliąją gimnaziją, Laisvės angelo paminklą, buvusį viešbutį „Niujorkas“, namą su liūtukais ir kt.) ir sužinojo, jog jie atveria turtingą Alytaus miesto istoriją.

Kol vyresnieji gimnazistai užsiėmė įvairia edukacine veikla, gimnazijos jauniausieji – pirmokai – turėjo savų užduočių. Šiuo metu jie jau apsipratę su mūsų bendruomenės taisyklėmis, susiradę draugų, tapę drąsesni, todėl, atlikę įvairius išbandymus, galiausiai „pakrikštijami“ ir tampa visateisiais mūsų taip vadinamo Vanagyno vanagais. O išbandymų kelias – tai Mokinių tarybos narių suorganizuotas žaidimas-viktorina „Kelias į Vanagyną“. Šios kelionės esmė – aplankyti paskirtą kiekį stotelių, kurių kiekvienoje atlikus įvairias interaktyvias užduotis ir įminus mįslę atsiveria galimybė keliauti toliau. Atlikdami  užduotis, spėliodami, dirbdami komandose, tapydami, šokdami pirmokai  demonstravo savo kūrybiškumą ir sumanumą, o svarbiausia, buvo skatinami bendradarbiauti, matyti ir girdėti vieni kitus.

Įveikusius visas užduotis, gimnazijos renginių salėje pirmokus pasitiko Mokinių tarybos nariai. Jie pakvietė pirmokus pademonstruoti atliktą namų darbą – klasės prisistatymą. Salė aidėjo nuo dalyvių emocijų, nes čia mokiniai parodė visą savo išmonę: deklamavo savo kūrybos skanduotes, parengė šmaikščius filmukus apie savo klasę, auklėtojus ir „nerašytas“ gimnazijos taisykles, kurias pirmiausia perprato ir įsisąmonino. Visi pirmokai įrodė, kad yra ne tik kūrybiški, gebantys dirbti komandoje, bet ir turi puikų humoro jausmą. Pasirodę, prisijuokę mūsų gimnazijos jauniausieji atliko „krikšto“ priesaiką ir audringai sugiedoję gimnazijos himną tapo tikrais vanagais.

Ši dieną tapo smagia, atraktyvia ir prasminga savęs pažinimo ir savo tapatumo suvokimo kelione. Ji dar kartą priminė, kad mokykla – tai vieta, kur mokomasi ne tik akademinių dalykų, bet ir draugystės, bendradarbiavimo bei pasididžiavimo savo gimnazija.

Santa Marcinkevičiūtė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja